علت افتادگی پلک در جوانی

یکی از مشکلات زیبایی و بینایی در جهان که قابل درمان است افتادگی پلک می باشد. افتادگی پلک ممکن است در هر سنی فرد را درگیر خود کند. اگر افتادگی پلک تماسی با مردمک چشم نداشته باشد مشکلی در میدان بینایی فرد ایجاد نمی کند اما زمانی که افتادگی پلک بر روی مردمک چشم بیاید در میدان بینایی فرد اختلال ایجاد می کند و نیاز به جراحی دارد. افتادگی پلک زمانی که از بدو تولد به وجود بیاید به آن پتوز مادرزادی می گویند. اما اگر بعدا به وجود بیاید به آن پتوز اکتسابی می گویند. پتوز اکتسابی می تواند دائمی باشد و یا به‌صورت مقطعی بروز کند. ما در این مقاله قصد داریم شما را با علت افتادگی پلک در جوانی آشنا کنیم. برای آشنایی بیشتر تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

اگر قصد درمان افتادگی پلک در اصفهان نزد دکتر سپیده سعادتی را دارید می توانید با شماره های موجود در سایت تماس حاصل فرمایید.

 

علائم افتادگی پلک

افتادگی پلک یک عارضه است که هنگامی رخ می‌دهد که یک یا هر دو پلک بالا افتاده باشند. برخی از افراد ممکن است به دلیل این افتادگی دچار مشکلاتی در بینایی شوند. اما در بسیاری از موارد، علائم این بیماری به طور قابل توجهی نیستند. همچنین، ممکن است چشم‌ها خشک شده و یا آبریزش داشته باشند. در افرادی که افتادگی پلک به شدت رخ می‌دهد، ممکن است صورت آن‌ها خسته به نظر برسد و یا درد در نواحی اطراف چشم تجربه کنند. به همین دلیل، بعضی از افراد مبتلا به این بیماری مجبور هستند همیشه سر خود را به سمت عقب خم کنند تا بتوانند به راحتی روبرو را ببینند.

 

بیشتر بخوانید:

افتادگی پلک بعد از بوتاکس

علت افتادگی پلک در جوانی

 

علت افتادگی پلک در جوانی چیست؟

علت افتادگی پلک در جوانی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد که در ادامه به بررسی برخی از آن ها می پردازیم:

  • مادرزادی و یا وراثت:

    یکی از دلایل افتادگی پلک در جوانی وراثت می باشد. افرادی که در خانواده دجار مشکل افتادگی پلک هستند احتمال داشتن افتادگی پلک در جوانی آن ها بسیار زیاد است.

  • آسیب و ضربه دیدن:

    آسیب و ضربه از مواردی می باشد که می تواند باعث افتادگی پلک در جوانی شود. عواملی همچون صدمات، ضربه یا آسیب‌های ناشی از تصادفات و یا فعالیت‌های ورزشی باعث افتادگی پلک می شود.

  • ضعف عضلات پلک:

    ضعف عضلات پلک‌ باعث افتادگی پلک در برخی از افراد می شود.

  • عوامل خارجی:

    استفاده نادرست از لنز ها و همچنین سترس و اضطراب، تمیز نکردن منظم پلک‌ها، مصرف الکل و مواد مخدر در جوانی می تواند موجب افتادگی پلک شود.

  •  عادات نادرست:

    کشیدن پلک‌ها، استفاده بی‌احتیاط از لوازم آرایش و پاک نکردن آرایش چشم می‌تواند باعث افتادگی پلک شود.

  • مشکلات عصبی:

    مشکلات عصبی باعث افتادگی پلک می شود زیرا عضله های چشم توسط عصب های مغزی کنترل می شوند. زمانی که مغز دچار آسیب شود عصب های مغزی نیز صدمه خواهند دید و این موضوع باعث افتادگی پلک می شود.

  • اختلال میاستنی گراویس:

    اختلال میاستنی گراویس (Myasthenia gravis) نوعی اختلال نادر عصبی می باشد می تواند باعث افتادگی پلک در شخص شود. از دیگر علائم این بیماری می توان به سست شدن عضلات صورت، بازوها، پاها و دیگر قسمت های بدن اشاره نمود.

  • کاهش هیالورونیک اسید در بدن:

    جوانانی که دارای یک سبک زندگی نامناسب هستند دچار بروز مشکلات پوستی درصورت خود می شوند. زمانی که کلاژن و الاستین در بدن کاهش یابد پوست صورت شادابی خود را از دست می دهد. در این شرایط به مرور زمان صورت لاغر تر می شود. زمانی که صورت لاغر می شود پوست شل تر می شود و کنار گونه‌ها آویزان به نظر میرسد و همچنین پلک ها دچار افتادگی پلک می شوند. قابل ذکر می باشد کاهش مواد مغذی بدن و پوست دلیل افتادگی پلک در جوانی است.

 

علت افتادگی پلک در جوانی

 

پیشگیری از افتادگی پلک

با رعایت نکات زیر می توانید از افتادگی پلک پیشگیری کنید:

  • از نور های مصنوعی همچون موبایل و لپ تاپ خصوصا در شب دوری کنید.
  • توصیه می شود هرگز در نور کم مطالعه نکنید.
  • به صورت مداوم از کرم ضدآفتاب و عینک آفتابی و کلاه لبه دار استفاده کنید.
  • از قرارگرفتن زیر نور مستقیم آفتاب پرهیز کنید.
  • رژیم غذایی مناسب و کم نمک و کم چربی که پف چشم را تشدید نکند
  • حتما ورزش های چشمی انجام دهید زیرا به برطرف کردن پف چشم کمک می کند.

 

علت افتادگی پلک در جوانی

 

افتادگی پلک چگونه درمان می شود؟

درمان افتادگی پلک به علت خاص و شدت آن بستگی دارد. در برخی موارد، مانند افتادگی پلکی که ناشی از سن بالا است، ممکن است پزشک توصیه کند هیچ عملی انجام ندهید زیرا این وضعیت معمولاً برای سلامتی شما مضر نیست. با این حال، اگر می خواهید افتادگی را کاهش دهید، می توانید به پزشک مراجعه کنید. در برخی موارد، افتادگی پلک ناشی از بیماری زمینه ای است و در این صورت، لازم است ابتدا بیماری را درمان کنید. درمان معمولاً به منظور جلوگیری از افتادگی پلک‌ها است. اگر افتادگی پلک دید شما را مختل کرده و باعث مشکلاتی مانند محدودیت دید می‌شود، نیاز به درمان پزشکی خواهید داشت. پزشک ممکن است به شما جراحی را توصیه کند.

 

بیشتر بخوانید:

لیزر کیوسوییچ برای لک صورت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *